Μάρκετινγκ / Πραγματικότητα

Το μάρκετινγκ και η πραγματικότητα
Η αύξηση των δαπανών προώθησης ήταν το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο της επιτυχίας της Samsung τα προηγούμενα χρόνια, υποστηρίζοντας βασικά τη σειρά Galaxy. Συγκριτικά με ανάλογες δαπάνες διαφήμισης άλλων μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας ήταν πολλαπλάσιο, ενώ ξεπέρασε το 2013 ακόμα και την Coca Cola. Για κάποιους μπορεί να ήταν έκπληξη το γεγονός ότι η Samsung δαπανά πολύ περισσότερα χρήματα από την Apple και τη Microsoft, αλλά αυτός είναι ο τρόπος που έφερε την επιτυχία στη Νοτιοκορεάτικη εταιρία.
Βεβαίως δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με καθαρές διαφημιστικές δαπάνες. Η Samsung πληρώνει επίσης προμήθειες για προώθηση πωλήσεων. Πρόκειται για πρακτικές προώθησης με σημαντικούς προϋπολογισμούς, μεγαλύτερους των δαπανών της καθαρής διαφήμισης. Για όσους δεν κατανοούν την έννοια της προώθησης, μπορούμε να πούμε ότι μπορεί να περιλαμβάνει προσφορές ή δωρεές συσκευών σε συγκεκριμένες ομάδες, μη κερδοσκοπικούς και άλλους οργανισμούς, ιδρύματα, μέσα ενημέρωσης, χορηγίες, Ολυμπιακούς αγώνες, κ.α.
Όμως, το να κρατηθείς ψηλά είναι ίσως δυσκολότερο από το να φθάσεις εκεί, οπότε σήμερα οι Νοτιοκορεάτες βρίσκονται αντιμέτωποι με προβλήματα που δεν είχαν παλιότερα. Η Samsung, αφού οδήγησε το Android στο προσκήνιο περισσότερο από οποιαδήποτε άλλο κατασκευαστή, βιώνει τώρα πίεση στην ακριβή κατηγορία συσκευών από την Apple και στη μεσαία κατηγορία από τους Κινέζους κατασκευαστές.
Παρουσίασε πρόσφατα τα χειρότερα τριμηνιαία κέρδη της εδώ και δύο χρόνια, μείωση 31% στον τομέα Mobile, ενώ οι προοπτικές κερδοφορίας της βασικής επιχειρηματικής της δραστηριότητας δεν δείχνουν θετικές. Η αγορά των smartphone δεν μπορεί να σταματήσει να αυξάνεται, αλλά οι πωλήσεις της Samsung στην πραγματικότητα πέφτουν.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Samsung είναι ότι δεν διαθέτει αφοσιωμένους πελάτες. Παρά τα δισεκατομμύρια που έχουν πέσει στην αγορά τα προηγούμενα χρόνια, ποτέ δεν κατάφερε να πετύχει τον έρωτα που έχουν για τα προϊόντα του Cupertino οι πελάτες της Apple. Η λογική πληρώνετε λιγότερα, παίρνετε περισσότερα, λειτουργεί μόνο για όσο καιρό αυτό ισχύει. Και σήμερα δεν ισχύει. Οι Κινέζοι χτυπάνε τη Samsung με τα δικά της όπλα, παράγοντας ακόμη φθηνότερα τηλέφωνα με όχι λιγότερο εντυπωσιακές δυνατότητες.
Οι Κορεάτες έχασαν τον εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης των προηγούμενων ετών και προσπαθούν έστω να συγκρατήσουν τα κεκτημένα. To brand Galaxy δεν πείθει πλέον και επειδή όσα έχει χτίσει η Samsung όλα αυτά τα χρόνια δεν στηρίζονται σε γερά θεμέλια, αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό στο marketing και τα τεράστια ποσά που δόθηκαν στη διαφήμιση (κάτι που δεν μπορεί να συνεχιστεί με τις πωλήσεις και τα κέρδη να πέφτουν), δεν θα καταφέρει να αντιστρέψει την κατάσταση.
Τώρα που η Apple έβαλε στο τραπέζι τα «μεγάλα» της όπλα και χτυπά τη Samsung ακριβώς εκεί που αποκομίζει τα μεγάλα κέρδη, οι Κορεάτες «κατάφεραν» να βγάλουν στην αγορά το Note 4 ένα ολόκληρο μήνα μετά το iPhone 6 Plus και μάλιστα στην ίδια τιμή. Αυτό λέγεται καταστροφή. Πόσοι θα αγοράσουν Samsung με τα ίδια χρήματα που θα πάρουν Apple με 5.5 ίντσες;