EXECUTIVE LIFE

Η γλώσσα του σώματος

Η γλώσσα του σώματος

Η γλώσσα του σώματος επηρεάζει πώς μας βλέπουν οι άλλοι, αλλά μπορεί επίσης ν’ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τον εαυτό μας. Η κοινωνική ψυχολόγος Amy Cuddy στο βίντεο, δείχνει πώς οι «στάσεις δύναμης» – το να στεκόμαστε σε μια πόζα αυτοπεποίθησης, ακόμη κι όταν δεν νιώθουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας –  επηρεάζει τα επίπεδα τεστοστερόνης και κορτιζόλης στον εγκέφαλο και έχει αντίκτυπο στις πιθανότητες επιτυχίας μας.

Η Επιστήμη που μελετά τη Γλώσσα του Σώματος (της επικοινωνίας χωρίς ομιλία, δηλαδή) βρίσκεται ακόμη σε εμβρυϊκό στάδιο. Υπάρχουν 40.000 Επικοινωνιακά Σήματα στην αγγλική γλώσσα, απ’ τα οποία 4.000 είναι τα πιο συνηθισμένα. Η πλειονότητα των ανθρώπων είναι σε θέση να ελέγξει όσα λένε – όχι όλοι, αλλά οι περισσότεροι. Στη Γλώσσα του Σώματος υπάρχουν 700.000 Επικοινωνιακά Σήματα, τα 15.000 μόνο στην περιοχή του προσώπου μας. Προφανώς κανείς δεν μπορεί να ελέγξει τα σήματα αυτά. Όταν, λοιπόν, όσα λέτε έρχονται σε αντίθεση με το Σήμα που στέλνει το σώμα σας, το δεύτερο πάντα είναι το αληθινό.

Ο επαγγελματίας Πωλητής, όντας ειδικός στο να επικοινωνεί και να κατανοεί τους ανθρώπους, πρέπει να είναι σε θέση να ερμηνεύει και τη Γλώσσα του Σώματός τους.

Ο Επαγγελματίας αντιλαμβάνεται ότι κάθε άτομο με το οποίο επικοινωνεί είναι διαφορετικό. Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, συγκεκριμένες κινήσεις της γλώσσας του σώματος που είναι κοινές για όλους μας. Ο στόχος αυτού του κεφαλαίου είναι να σας κάνει, εσάς τους επαγγελματίες, γνώστες των ανθρώπων, του τι λένε, του πώς το λένε. Υπάρχουν, φυσικά, πολλά βιβλία που ειδικεύονται στο θέμα αυτό. Η δική μου πρόθεση, όμως, είναι να σας κινήσω την προσοχή σ’ αυτή την κατεύθυνση.

Τα Μάτια: Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, από τα μάτια. Λέγεται ότι η κόρη του ματιού διαστέλλεται όταν εγκρίνουμε και συστέλλεται όταν αποδοκιμάζουμε κάτι: όταν, δηλαδή, μας αρέσει κάτι, η κόρη του ματιού μας μεγαλώνει, ενώ, αντίθετα, μικραίνει όταν δεν μας αρέσει.

Ο James Burke, σ’ ένα απ’ τα πρώτα του τηλεοπτικά προγράμματα, αποπειράθηκε να αποδείξει τη θέση αυτή με δύο δίδυμες κοπέλες, εντελώς ίδιες μεταξύ τους. Έδωσε στη μία ένα φάρμακο που έκανε τις κόρες της να διασταλούν και στην άλλη ένα που τις έκανε να συσταλούν. Όταν ήρθε το κοινό στο στούντιο παρουσιάστηκαν τα δύο κορίτσια. Ένας άντρας απ’ το κοινό κλήθηκε ν’ ανέβει στη σκηνή και να διαλέξει μία απ’ τις δύο. Αφού ήταν ίδιες, ο καημένος απάντησε ότι και οι δύο ήταν όμορφες. Ο James Burke του είπε: «Ναι, είναι, αλλά δεν σε ρώτησα αυτό. Ποια απ’ τις δύο θα διάλεγες;». Εκείνος διάλεξε το κορίτσι με τις διασταλμένες κόρες. Ο James Burke στη συνέχεια εξήγησε πως, αν δείξεις σ’ έναν άντρα τη φωτογραφία μιας γυμνής γυναίκας, οι κόρες των ματιών του διπλασιάζονται σε μέγεθος. Τώρα, πώς μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει αυτήν τη φαινομενικά άχρηστη πληροφορία;

Αν μιλάτε μ’ έναν πελάτη που ισχυρίζεται πως δεν του αρέσει το προϊόν σας, αλλά οι κόρες του είναι πολύ μεγάλες, ξέρετε ότι προσποιείται. Η γλώσσα του σώματός του λέει ότι εγκρίνει- προσπαθεί, απλώς, να πετύχει μια καλύτερη τιμή, μια έκπτωση. Αλλά, για όνομα του θεού, ας είμαστε ρεαλιστές! Δεν μπορείτε να «καρφώνετε» τον άλλο στα μάτια ή να σκύβετε πάνω απ’ το γραφείο του για να δείτε καλύτερα! Μπορεί, όμως, να το προσέξετε τυχαία.

Να θυμάστε, επίσης, ότι η κόρη του ματιού αλλάζει ανάλογα με το φως. Κάθε φορά που περνάτε απ’ το λαμπερό φως του ήλιου σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο, το μέγεθος της κόρης του ματιού σας αλλάζει. Έχετε, λοιπόν, υπόψη σας τις αλλαγές στο φως αν τύχει να προσέξετε μια κόρη να μεγαλώνει ή να μικραίνει. Η γλώσσα του σώματος είναι τόσο ανακριβής γιατί εξαρτάται από πολλές μεταβλητές [και πολύ καλή την ικανότητα της Παρατήρησης και της Διάκρισης]

Ο Χώρος: Οι εσωστρεφείς άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο χώρο γύρω τους και δεν τους αρέσει να είναι στριμωγμένοι. Οι εξωστρεφείς απ’ την άλλη, νιώθουν πιο άνετα σε μικρούς χώρους. Υπάρχει μια ζώνη περίπου 30 εκατοστών γύρω από κάθε ανθρώπινο ον, γνωστή και ως «ζώνη οικειότητας».

Ονομάζεται έτσι επειδή τα μόνα άτομα που επιτρέπουμε να βρεθούν σ’ αυτήν είναι αυτά με τα οποία έχουμε οικειότητα. Έχετε, αναμφίβολα, νιώσει ότι κάποιος εισβάλλει στο χώρο σας. Η συνηθισμένη αντίδραση, όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι να κάνετε πίσω. Ο λόγος είναι πως αισθάνεστε πίεση από κάποιον με τον οποίο δεν έχετε στενή σχέση. Ο χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ασκήσετε ή να ελαττώσετε πίεση, ανάλογα με τις περιστάσεις. Ξέρω, αν και δεν έχω προσωπική εμπειρία, ότι γίνεται πολύ αποτελεσματική χρήση των παραπάνω στις ανακρίσεις της αστυνομίας. Ο ανακριτής ξεκινά την ανάκριση έχοντας απέναντί του τον ύποπτο σε μια απόσταση 3 μέτρων χωρίς κάτι, ένα τραπέζι παραδείγματος χάρη, μεταξύ τους. Αυτό δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας.

Στην πορεία ο ανακριτής μετακινεί την καρέκλα του πιο κοντά στον ύποπτο, μέχρι το σημείο που τα γόνατά του φτάνουν ανάμεσα στα γόνατα του υπόπτου. Στο στάδιο αυτό, ο ανακριτής ασκεί τεράστια πίεση και καθιστά αδύνατο για τον ύποπτο να πει ψέματα, χωρίς αυτό να γίνει αμέσως αντιληπτό. Στον κόσμο των επαγγελματικών πωλήσεων πρέπει να είστε σε θέση ν’ αντιλαμβάνεστε πότε ασκείτε υπερβολική πίεση σ’ έναν πελάτη.

Το μήνυμα αυτό θα το πάρετε καθώς τα άκρα του πελάτη σας θα κάνουν σπασμωδικές κινήσεις, άθελά του. Το πόδι του θ’ αρχίσει να τρέμει ή να κουνιέται μηχανικά, θα χτυπά τα δάχτυλα του χεριού του στο γραφείο – αυτά είναι σημάδια ανυπομονησίας ή απογοήτευσης. Αν δείτε τέτοια ακούσια σημάδια, προσπαθήστε να δείτε τι τα προκαλεί. Αλλάξτε το θέμα της συζήτησης κι αφήστε τη γλώσσα του σώματος του πελάτη σας να χαλαρώσει. Αν ασκείτε πίεση σε σημείο που ο πελάτης νιώθει αμηχανία, θα αναπτύξει μια αντανακλαστική αντίσταση απέναντί σας.

Οι Καρέκλες: χετε παρατηρήσει ποτέ ότι σε κάποια γραφεία οι καρέκλες που προορίζονται για τους επισκέπτες είναι σαφώς χαμηλότερες; Όταν κάθεστε σε χαμηλές καρέκλες, χάνετε απότομα την αυτοπεποίθησή σας. Κάθεστε απέναντι απ’ τον πελάτη σας, αλλά παρ’ όλα αυτά είστε αναγκασμένοι να κοιτάτε προς τα πάνω. Είναι πολύ δύσκολο για σας να κάνετε μια δυναμική κι ενθουσιώδη παρουσίαση κάτω από τέτοιες συνθήκες.

Προσπαθήστε να καθίσετε στο χέρι της καρέκλας ή βρείτε μια δικαιολογία για ν’ αλλάξετε καρέκλα. Αν η γλώσσα του σώματός σας δείχνει έλλειψη αυτοπεποίθησης, δεν έχετε την ευκαιρία να κάνετε σωστά τη δουλειά σας. Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο κάποιος κάθεται. Ένα εσωστρεφές άτομο συχνά τραβάει την καρέκλα του προς τα πίσω. Κάποιος πιο εξωστρεφής τραβάει την καρέκλα του προς τα πάνω πριν καθίσει. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κάνετε μια παρουσίαση είναι να κάθεστε εσείς κι ο πελάτης στην ίδια άκρη ενός τραπεζιού ή ενός γραφείου.

Οι «πρόσωπο με πρόσωπο» επαφές στη γλώσσα του σώματος υποδηλώνουν σύγκρουση. Είναι μια κακή αρχή. Το να κάθεστε δίπλα δηλώνει πως δουλεύετε μαζί, ότι είστε δύο άνθρωποι που σκοπεύουν να συνεργαστούν. Επιπρόσθετα, αν είστε δεξιόχειρες προσπαθήστε να έχετε τον πιθανό πελάτη σας στα δεξιά σας. Θα νιώθετε πιο δυνατοί, πιο άνετοι, πιο σίγουροι για τον εαυτό σας.

Το Ύψος: Το ύψος του σώματος μπορεί να δώσει μια εντύπωση εξουσίας και δύναμης. Συνήθως σηκώνουμε όρθιο κάποιον για να τον συγχαρούμε για τα επιτεύγματά του. Ο νικητής σε κάποιο άθλημα στέκεται σε ψηλότερο βάθρο απ’ ό,τι ο δεύτερος κι ο τρίτος. Ο πιο σημαντικός άνθρωπος σ’ ένα δικαστήριο κάθεται συνήθως στην πιο ψηλή καρέκλα και τα λοιπά. Επομένως, αν συμβαίνει να είστε πολύ ψηλοί, προσπαθήστε να μη δημιουργήσετε αίσθημα ανασφάλειας στον πελάτη σας. Ένα από τα αγαπημένα μου χόμπι είναι η ιππασία και έχω παρατηρήσει πολλές φορές τους διάφορους μηχανισμούς άμυνας και τις εκδηλώσεις ανασφάλειας που δείχνουν οι πεζοί απέναντι σε κάποιον έφιππο.

Η Στάση του Σώματος: Για τη στάση του σώματος, αναφορικά με τη γλώσσα του σώματος, έχουν ειπωθεί περισσότερα απ’ ό,τι για οποιονδήποτε άλλον παράγοντα. Μη διαβάζετε περισσότερα απ’ όσα πρέπει σε μια σταθερή στάση. Αυτό που έχει σημασία είναι η αλλαγή της στάσης. Μπορεί ο συνομιλητής σας να κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια. Αυτό σημαίνει ότι βαριέται ή δεν ενδιαφέρεται; Όχι απαραίτητα. Μπορεί απλά να δείχνει ότι νιώθει άνετα σ’ αυτήν τη στάση.

Αν, όμως, κάποιος που κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια, ξαφνικά τα ανοίξει και γείρει προς το μέρος σας, αυτό μπορεί να είναι ένδειξη πως ό,τι λέτε τη συγκεκριμένη στιγμή τον ενδιαφέρει πολύ. Κατά τον ίδιο τρόπο να προσέχετε και τα σήματα που δίνετε εσείς.

Τα Ψέματα: Υπάρχουν αρκετά σημάδια που προδίδουν κάποιον όταν δεν λέει την αλήθεια. Κάθε φορά που κάνετε μια σημαντική ερώτηση, παρατηρήστε την απάντηση στη γλώσσα του σώματος. Αν εντοπίσετε μια ακούσια κίνηση των χεριών προς το πρόσωπο, το λαιμό, τα μαλλιά ή το λοβό του αυτιού, είναι πολύ πιθανό αυτό που σας λένε να μην είναι απόλυτα αληθές. Άλλη μια ένδειξη είναι όταν το βλέμμα του συνομιλητή σας ξαφνικά καρφώνεται στο ταβάνι ή στο πάτωμα. Έχετε το νου σας για τέτοιες αλλαγές στη συμπεριφορά των άλλων.

Οι Ομάδες: Και τέλος, ας εξετάσουμε την παρουσίαση σε μια ομάδα ανθρώπων. Ο αρχηγός ή ο αρμόδιος για τις αποφάσεις σε μια ομάδα ανθρώπων διακρίνεται εύκολα, αν παρατηρήσετε τη συνολική γλώσσα σώματος της ομάδας. Όταν κάποιος σταυρώνει τα πόδια του κι οι άλλοι τον μιμούνται, είναι πολύ πιθανό να είναι ο αρχηγός, αυτός που παίρνει τις αποφάσεις.

Αυτό το ανακάλυψα τυχαία. Κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης που έκανα σε κάποιο Διοικητικό Συμβούλιο, απευθυνόμουν κυρίως στο Γενικό Διευθυντή, που υπέθεσα πως είναι ο αρμόδιος για τις αποφάσεις. Πουλούσα ένα πλήρες πακέτο με εκπαιδευτικά προγράμματα. Είχα χειριστεί όλες τις ερωτήσεις του πολύ ικανοποιητικά, έτσι τουλάχιστον πίστευα.

Παρ’ όλα αυτά δεν μπορούσα να κλείσω τη δουλειά, ν’ αποσπάσω μιαν απάντηση. Ξαφνικά παρατήρησα ότι κάθε φορά που ο Διευθυντής του οικονομικού τμήματος έκανε κάποια ακούσια κίνηση, οι υπόλοιποι τον μιμούνταν. Έτσι εστίασα την προσοχή μου σ’ εκείνον το Διευθυντή. Μέσα σε λίγα λεπτά είχα ολοκληρώσει την Πώληση. Όπως ανακάλυψα, ο Γενικός Διευθυντής είχε μόνο τον τίτλο και ότι ο βασικός μέτοχος ήταν ο Διευθυντής του Οικονομικού Τμήματος.

Μικρές Υπενθυμίσεις
Ενισχύστε το δικό σας τρόπο Ερμηνείας της Γλώσσας του Σώματος.
Χρησιμοποιήστε με σοφία το Χώρο.
Παρατηρήστε τα σημάδια που δείχνουν Πίεση.
Γίνετε ένας Παρατηρητής Ανθρώπων.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Richard Denny «Πρώτοι στις Πωλήσεις – Τεχνικές για να πετύχετε στις Πωλήσεις»

Body language business (3)

Body language business (1)